ISO 12207 je mezinárodní normou definující standardní proces životního cyklu software. Kromě samotných procesů definuje terminologii, která je používána i v dalších standardech, včetně národních.
Procesy ISO 12207 jsou určeny pro oblasti nákupu, provozu a správy systémů (včetně softwarových) bez ohledu na to, zda je firma sama vytváří nebo je nakoupila od výrobce nebo třetí strany.
Stejně jako všechny současné procesní normy, i standard ISO 12207 nepředepisuje a dokonce ani nedefinuje hotové procesy, které by bylo možné vzít a použít (jak to dělají komerčně vytvářené metodiky nebo např. Prince 2), ale vytváří procesní rámec, který slouží jako předloha pro vytvoření vlastních procesů. Procesy musí být upraveny pro podmínky organizace i konkrétního projektu.
Hlavní organizační role standardu
Procesní mapu ISO 12207 ukazuje samostatný obrázek. Kromě procesů standard definuje i hlavní procesní role na úrovni organizačních jednotek:
- Nakupující – role odpovědná za definici požadavků a stanovení zadání včetně požadavků na kvalitu pro dodavatele
- Dodavatel – role, jejíž práce začíná převzetím objednávky a končí fakturací za dodané služby
- Vývojář – role zajišťující samotný vývoj řešení a to včetně případné analýzy
- Provozovatel – Subjekt zajišťující provoz systému a jeho podporu v době provozu
- Správce – Subjekt starající se realizaci změn a migrace te starší verze systému na nový po ukončení jeho životnosti
Velmi blízko normě ISO/IEC 12207 je standard CMMI, jehož části CMMI-DEV a CMMI-SVC pokrývají oblasti vývoje i správy software.